A Magyar Jégkorong Szövetség kezdeményezésére elindul a Tehetségközpontok-mentorprogram, amely a 12–14 éves korosztály fejlődésére koncentrál. Az új, országos program célja, hogy külföldi mentoredzők szakmai és sokrétű támogatással erősítsék a kluboknál folyó munkát, és hosszú távon hozzájáruljanak a magyar jégkorong utánpótlásának minőségi előrelépéséhez.

Augusztus 18-án elindul a Magyar Jégkorong Szövetség (MJSZ) által indított Tehetségközpontok-mentorprogram (TK).
A kezdeményezés célja a magyar jégkorong hosszú távú versenyképességének növelése az utánpótláskorú játékosok és edzőik folyamatos fejlesztésén keresztül. A program fókuszában az U12–U14 korosztályok állnak, mivel ebben a fejlődési szakaszban érhető el a legnagyobb hatás, amely megalapozza a játékosok optimális felkészülését az akadémiai szintekre.
Hét klub a Tehetségközpontok hálózatában
A februárban meghirdetett pályázat és szakmai koncepció alapján hét egyesület csatlakozott a Tehetségközpontok hálózatához.
Vidéken:
- Debreceni Hoki Klub,
- Fehérvár 19 Jégkorong Akadémia Alapítvány,
- Győri ETO Hockey Club Sport Egyesület,
- Miskolci Jegesmedve Jégkorong SE,
Budapestről:
- MAC Budapest Jégkorong Akadémia Egyesület,
- Újpesti Torna Egylet
- Vasas Sport Club
A Magyar Jégkorong Szövetség a szakmai felügyeleten túl szoros együttműködést kíván kialakítani az egyesületek korosztályos edzőivel.
A kiválasztott egyesületekben dolgozó kollégákat az MJSZ mentoredzői rendszeresen felkeresik, és napi szinten szakmai tanácsokkal, gyakorlati segítséggel támogatják munkájukat. A program lényege a napi szintű támogatás és a folyamatos visszacsatolás. A mentoredzők segítő konzultációkkal növelik a szakmai munka hatékonyságát.
A programhoz csatlakozó külföldi mentoredzők végiglátogatják a klubokat, szakmai tapasztalataikkal és gyakorlati tanácsaikkal támogatva az edzők munkáját. A cél az, hogy a mentoredzők olyan konstruktív és bizalmi légkört teremtsenek, amelyben az edzők és játékosok egyaránt bátran kérhetnek tanácsot, továbbá segítsék a szakembereket abban, hogy pontosan felmérhessék a játékosok fejlődését, erősségeit és fejlesztendő területeit.
Egységes szemlélet, gyakorlati támogatás
„Az MJSZ által kijelölt egységes szakmai alapelvek mentén folyik a képzés annak érdekében, hogy az ország minden tehetséges játékosa hasonló színvonalú lehetőségekhez jusson – hangsúlyozta a Tehetségközpontok koordinálásáért felelős Mihály Jenő. – A Tehetségközpontok nem helyettesítik, hanem kiegészítik az egyesületi munkát.
Minden klub egyedi helyzettel és lehetőségekkel rendelkezik, ezért a mentoredzők a saját közegükben támogatják a kluboknál dolgozó kollégákat. Fejlesztési módszerünk alapja a Learning by doin’, vagyis a gyakorlati tapasztalatszerzés a klub saját környezetében, a saját játékosaival és gyakorlatokkal történik.”
A mentoredzők heti egy alkalommal személyesen látogatják meg a klubokat, emellett heti kétszer online megbeszéléseken közösen értékelik az edzéseken készült videófelvételeket. Így együtt gondolkodnak, kérdéseket tesznek fel, és közösen keresik a fejlődés lehetőségeit.
Fontos, hogy az edzések legalább fele aktív legyen, és hogy a gyakorlatok 70%-a a valós mérkőzéshelyzetekhez hasonló, dinamikus formában történjen, mert ez tükrözi leginkább a sportág igényeit.
A program fontos eleme a kapusedzői fejlesztés is, hiszen a kapusok képzése kiemelt jelentőségű. Ennek érdekében fiatal, Csehországból érkező mentoredző csatlakozott a programhoz, aki naprakész tudással és jelentős tapasztalattal rendelkezik az utánpótlás- és felnőtt kapusok felkészítésében.
„A kapusok mentoredzője nemcsak a jégen végzett gyakorlati munkában, hanem az egyéni videózásban és a mentális fejlesztésben is kulcsszerepet tölt be: havonta egyszer személyesen meglátogatja a klubokat, heti egy alkalommal online támogatást nyújt az edzőknek, továbbá havonta egyszer közös workshopot tart a kapusedzők számára – tette hozzá Mihály Jenő. – A legjobb tanulás maga a játék, ezért olyan környezetet teremtünk, ahol a játékosok hibázhatnak, tapasztalatokat szerezhetnek és fejlődhetnek, miközben az edzők iránymutatást adnak és teret engednek az önálló döntéshozatalnak.
Fontos, hogy a játékosok ne csupán végrehajtók legyenek, hanem kreatív, gondolkodó sportolókká váljanak, akik képesek önállóan döntéseket hozni. Egy jól megtervezett edzésnek tükröznie kell a jégkorong kiszámíthatatlan és dinamikus természetét, ezért a valós meccsszituációkra épülő döntéshozatali gyakorlatokat helyezzük előtérbe.”
A tudásmegosztás ereje
A szakmai támogatás nemcsak mentoredzői jelenlétet foglal magában, hanem a teljes körű, komplex fejlődést biztosítva az alábbiak folyamatos közreműködését is:
- dietetikus,
- erőnléti edző,
- gyógytornász,
- képességfejlesztő (skill) edző,
- sportpszichológus.
Kulcsfontosságú, hogy a Tehetségközpontokban összegyűjtött tudás és tapasztalat minden egyesülethez eljusson. Ennek érdekében rendszeresen lesznek workshopok és továbbképzések is, amelyeken a mentoredzők és meghívott külföldi szakemberek megosztják tapasztalataikat a többi klub edzőivel, és egymástól, valamint a Tehetségközpont szakembereitől is tanulnak.
„Mentoredzőink nemcsak a programban részt vevő klubokat támogatják, hanem más klubok edzőinek is segítséget nyújtanak, hogy ezek az értékes ismeretek minél szélesebb körhöz eljussanak – tette hozzá Mihály Jenő. – Emellett online felületeken videók, edzéstervek és egyéb szakmai anyagok érhetők majd el, így bárki bármikor hozzáférhet ezekhez a szakmai forrásokhoz.
Célunk, hogy a Tehetségközpontokban szerzett tudás ne csupán néhány klubban hasznosuljon, hanem szélesebb körben erősítse a magyar jégkorong fejlődését, és hozzájáruljon az utánpótlás minőségi előrelépéséhez.”